سبک‌تر شدن مصالح ساختمانی

سبک‌تر شدن مصالح ساختمانی درسال 1400

سبک‌تر شدن مصالح ساختمانی

ماسه یکی از منابع در تولید مصالح سبک از قبیل بتن، نیوجرسی، تیر چراغ برق، تراورس راه آهن، کاشی و سرامیک و ده ها محصول دیگر است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از  معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری،سبک‌تر شدن مصالح ساختمانی  کارگروه آب، خشک‌سالی،

فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از طرح‌های فناورانه و نوآورانه‌ دوستدار محیط‌زیست را در اولویت قرار داده است.

تولید مصالح سبک از ماسه بادی یکی از این طرح‌های حمایت شده است. این نوع ماسه یکی از مواد اصلی در تولید مصالح سبک از قبیل بتن،

نیوجرسی، تیر چراغ‌برق، تراورس راه‌آهن، کاشی و سرامیک و ده‌ها محصول دیگر است.

ماسه بادی ماسه‌ای است که در نزدیکی سواحل یا دره‌های رودخانه‌ای شکل می‌گیرد. اندازه دانه‌های ریزتری دارد و از آن در ساخت ملات ها استفاده می‌کنند.

ماسه بادی در بسیاری از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان به‌عنوان عامل تخریب مزارع کشاورزی و مسدود کردن راه‌های ارتباطی مطرح هستند.

اما چند سالی است که این ماسه‌ها و تهدید طبیعت به یک فرصت تبدیل شده و از آنها در تولید مصالح ساختمانی استفاده می‌کنند.

این کار ضمن حفظ زیست‌بوم خاک که به‌طور بی‌رویه به‌عنوان مواد اولیه ساختمانی برداشت می‌شود، زمینه ایجاد کسب‌وکارهای نوین را نیز فراهم می‌کند.

این کار به‌عنوان یک طرح آزمایشی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط چند شرکت دانش‌بنیان و خلاق در حال انجام است.

از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول می‌توان به عایق بودن در برابر صدا و حرارت، سبک‌سازی سازه‌های ساختمانی، مقاومت در برابر حریق، رطوبت و نفوذ آب و برشکاری ساده اشاره کرد.

«جلوگیری از تخریب خاک‌های کشاورزی، «مدیریت ماسه بادی و شن‌های روان به‌عنوان یکی از منابع اصلی تولید گردوغبار»،

«سبک‌سازی سازه ساختمانی و درنتیجه افزایش مقاومت به زلزله در ساختمان‌ها»، «کاهش مصرف انرژی موردنیاز تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها»

و «ایجاد آرامش اجتماعی با توجه به پایین بودن ضریب انتقال صوت در بتن‌های سبک» ازجمله مزایای استفاده از این ماسه‌ها در سازه‌های ساختمانی است

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *